Goedkope zaklamp of dure zaklamp?

LET HIER OP BIJ HET KOPEN VAN JOUW NIEUWE ZAKLAMP!

Ik zal hier een beetje moeten gaan generaliseren, want zeker niet elke goedkope zaklamp is slecht. En die veronderstelling zou ik ook niet willen wekken. Onderaan deze pagina noem ik een aantal budget merken die wel goed zijn en door veel mensen worden gebruikt..

Maar hier is de lijst met bekende problemen met goedkope zaklampen die ik in de afgelopen 11 jaar ben tegengekomen.

1. INCONSISTENTIE

Laten we eens kijken naar de oude bekende SkyRay King, als illustratie.
(Is dat eigenlijk wel een merknaam, SkyRay King?). Ongeveer 7 jaar geleden was dit een van de meest populaire zaklampen op de markt, met een opbrengst van ongeveer 2000 lumens. Budgetlightforum was er vol van en ik zelf had er ook eentje.

Stel je voor dat je de lamp zo geweldig vind en dat je hem na 1 jaar nogmaals bestelt. Als je dan in de doos zou kijken zal het best mogelijk zijn geweest dat je een paar verschillen zou opmerken. Het lijkt niet echt dezelfde zaklantaarn te zijn. De leds zien er anders uit, de coating heeft een andere kleur, het gewicht is anders, etc.

Het probleem bij goedkope zaklmapen is dat de kwaliteit niet consistent is, en dat je niet weet of de zaklamp te koop op verschillende websites nog wel de  'orginele' is.  Vooral de populairste zaklampen worden nagemaakt, en nagemaakt, en nagemaakt. Zo zie je dus kopieën van een kopie.

Het is grappig om te zien dat ze (de SkyRay King) nog steeds verkocht worden op eBay. Maar ik weet 99.99% zeker dat dit niet dezelfde is als 7 jaar geleden. Deze is in de tussentijd al minstens 5 keer gekopieerd. Dus doe dat liever niet, en ga dan liever voor iets anders, zoals de BLF Q8. Iets meer geld, maar veel beterekwaliteit.

 

2. GOEDKOPERE MATERIALEN

Je pakt je Police zaklantaarn van eBay, drukt op de knop en hij gaat niet aan.
Wat doe je dan?
Het is waarschijnlijk de schakelaar die kapot is. De meeste mensen die interesse krijgen in zaklantaarns beginnen met een goedkope zaklamp. Heb je ooit wel eens een 'Police' zaklamp gekocht op eBay? Degenen met plastic, ingedrukte schakelaars? Dan weet je misschien wel uit ervaring dat die niet eenvoudig te repareren zijn.

Denk er maar niet aan om te proberen zo een schakelaar te repareren !!! Dat is eigenlijk onmogelijk, en kun je beter een Convoy kopen.

DE LENS

In veel goedkope zaklampen worden lenzen gebruikt van plastic ipv glas. De goedkopere lenzen hebben ook GEEN coating en zijn niet Ultra clear zoals ze vaak vermelden. Vaak komen ze al bekrast aan, en zullen ze sneller dof worden. Prima misschien om een brede lichtbundel te krijgen, maar niet goed om ver weg te schijnen.

DE REFLECTOR.

Soms is de reflector slechts een stuk plastic dat op een reflector lijkt, maar niet de juiste verhouding heeft voor de LED, en ook niet de juiste maat opening om de led doorheen te laten komen. Heel vaak zie je dan dat de lichtbundel geen egale lichtbundel is, maar allerlei oneffenheden heeft. De lichtbundel wordt dus niet goed geprojecteerd.

Wanneer je een zaklamp wilt gebruiken die ver moet schijnen (thrower) dan zal de kwaliteit van de reflector en lens nog belangrijker worden.

3. SLECHTE MACHINE BEWERKING / AFWERKING

In de volgende afbeelding zie je een voorbeeld van een slecht afgewerkte/gefreesde zaklamp. Het zou een knock-off van de bekende (in 2014) Roche F12 zijn, maar het was de $10 niet eens waard in mijn ogen.
Kijk eens naar de sporen van de machinebewerkingen, gewoon weg slecht. Allemaal krassen.

4. GOEDKOPE ZAKLAMP ANODISATIE (COATING)

De meeste zaklampen zijn gemaakt van aluminium.

Een enkeling is gemaakt van brons (messing), koper of titanium. Het kale aluminium uiterlijk kun je veel mooier maken door het te anodiseren met een kleur, en meestal gebruikt men zwart. Goedkope merken/zaklampen doen ook goedkoop anodiseren. Deze coating zal niet zo snel van de zaklamp afvallen als bijvoorbeeld verf of een spuitbus, maar je ziet dat het gevoeliger is, of niet mooi dekkend is. Je ziet dit vooral bij het schroefdraad of het verschil in kleuren van de verschillende onderdelen van de zaklamp.

Zo heeft bijvoorbeeld de body (batterij houder) een iets andere kleur dan de kop van de zaklamp, of de schakelaar. Dit komt voornamelijk voor bij goedkopere merken.

5. GOEDKOPER DRIVERS: FUNCTIONALITEITEN / GEBRUIKERSINTERFACE (GEHEUGEN / BLINKIES) GEEN DRIVER OPTIES.

Een driver is een elektronisch board in de zaklamp dat de gebruikersinterface beheert.

  • Veel lage kwaliteit zaklampen maken gebruik van irritante en niet goed uitgedachte gebruikers interfaces. Vaak zie je dat hij van laag naar hoog gaat, en dat je ook eerst nog SOS en Strobe hebt, voordat je pas weer bij Low uitkomt.
  • Met grote regelmaat zie je dat de laagste modus eigenlijk nog veel te fel staat ingesteld.
  • Veel van deze drivers missen een geheugenfuntie, of erger nog, hebben NEXT-MODE memory. (Dit betekent dat als je de volgende keer je lampje aanzet, hij in de volgende modus staat, ipv de laatst gebruikt.).
  • Duurdere zaklampen hebben veelal beter gegroepeerde modi en een beter doordachte gebruikersinterface, al is dit niet altijd het geval.

goedkoper driver die los zit en je er zo uit kan wippen

6. PWM (Pulse-Width Modulation) ZICHTBAAR

Een van de dingen waar de meeste fabrikanten van zaklantaarns problemen mee hadden, was PWM. PWM staat voor Pulse-Width-Modulation. In lekentaal betekent dit dat de LED in een zeer snel interval aan- en uitschakelt. Goedkope drivers (en niet zozeer het materiaal) hebben nog steeds deze zichtbare flikkering in zich. Hoe hoger deze frequentie hoe lastiger is om te zien, en alleen met apparatuur zou je de PWM kunnen meten. Een lage PWM is best irritant.

HOE KUN JE PWM CONTROLEREN?

  1. Stel de zaklamp in de laagste modus mogelijk. Houd de lamp in je handen gericht naar boven (niet naar je ogen), schud je hand heen en weer. Je zult lichtpuntjes zien inplaats van een vloeiende streep. (zie afbeelding hieronder)
  2. Richt het licht op iets dat snel beweegt. Dus zwaai met je hand in de lichtbundel van de zaklamp, richt hem op een ventilator, of op een douchestraal. Je zult nu iets zien flikkeren.
  3. Of zet de zaklamp op zwart stukje stof (bijvoorbeeld t-shirt) met de kop en je zult de PWM kunnen 'horen'.

Hieronder zie je hoe het er uit ziet op camera als je een zaklamp met PWM op en neer zwaait.

zichtbare PWM in zaklamp

 

7. PROBLEMEN MET LED

NAMAAK LED:

De laatste paar jaar zien we steeds meer namaak CREE-leds. Omdat CREE een fabrikant is van LEDjes, hebben sommige fabrikanten deze gekopieerd en ook CREE genoemd. De meest bekende nep-CREE-leds van de afgelopen jaren zijn gemaakt door Latticebright. Bekijk het verschil in de BLF-thread.

LELIJKE KLEUR VAN HET LICHT:

Zaklampen in het hogere segment hebben vaak de optie om de LED-kleur (lichtkleur) of tint te kiezen. De goedkoopste zaklampen van eBay hebben meestal een lichtbundel die richting het blauwe (koude) spectrum gaat. Dit is voor de meeste mensen onaangenaam in dagelijks gebruik. De weergave van echte kleuren kun je niet zien van het object waar je op schijnt. En in de meeste gevallen heb je dus geen optie om de kleur temperatuur of ​​tint te kiezen.

8. GEEN ECHTE LOW-MODE / MOONMODE.

Op de een of andere manier is het nogal moeilijk om een ​​goedkope lage modus (low mode in het Engels) te maken. De goedkopere zaklampen hebben meestal een paar modi zonder een goede Low-modus of Moon-modus. Hun laagste modus begint bij ongeveer 10-20 lumen, wat voor veel gebruikers te fel is.

9. SLECHTE THREADS /  SCHROEFDRAAD

1 ding dat me opviel bij sommige van deze goedkopere lampen is dat het schroefdraad van de achterste dop (batterijdop) en de zaklampbody soms goedkoop wordt uitgevoerd. Dit gebeurt vooral met de kleinere AAA- of AA-zaklantaarns omdat daar zo weinig ruimte voor is. Vanwege het formaat van de lamp gebruiken ze dun schroefdraad, wat soms kan leiden tot cross-threading. Dat betekent dat de draden elkaar kruisen, en niet goed in elkaar draaien. Dit gebeurt overigens niet zo vaak bij grotere lampen met dikker/robuuster schroefdraad.

10. DUNNE ALUMINIUM MCPCB'S

Een MCPCB wordt ook wel het LED-ster- of LED-board genoemd. Het bord waarop de LED is bevestigd dus.
Dit bord is bedoeld om de warmte van de LED zo snel mogelijk weg te geleiden. Deze LED boards waren in het verleden eigenlijk altijd gemaakt van aluminium. Pas sinds rond 2014 begonnen zaklampmakers koperen MCPCB's te gebruiken.
Dunne aluminium boards zoals die op de onderstaande afbeelding te zien zijn, worden vaak gevonden in de goedkoopste zaklampen.
Dunne platen kunnen de LED oververhitten en daardoor zelfs beschadigen omdat ze niet snel genoeg de hitte kan weghalen.

In de foto hieronder zie je de onderkant van de MCPCB, aan een rood en witte kabel.

11. GEEN KOELPASTA ONDER DE MCPCB

De foto hierboven toont een LED-bord zonder koelpasta. Dit betekent dat de warmte die van het LED-bord naar de pil (en de rest van de zaklamp) wordt overgebracht beperkt wordt. Er is dus geen goede verbinding tussen het wareme board en de lamp zelf. Goedkope lampen hebben meestal geen, te weinig of zelfs teveel termische pasta eronder.
Je zou dit kunnen oplossen door het zelf toe te passen met Arctic Cooling MX-4, Arctic Silver 5 enz. Deze worden ook gebruikt voor CPU's in computers. Zoek gewoon even op koelpasta in Google.

12. GEEN (GOEDE) HEATSINK

Vooral bij krachtigere zaklampen is dit een veel voorkomend probleem.

Degenen die momenteel beschikbaar zijn op DX of eBay voor ongeveer $ 20 hebben met 5 of 8 LED's een gebrek aan goede heatsink. Ze zitten meestal op een heel dun plaatje aluminium of raken alleen maar de wanden van de zaklamp om de warmte over te dragen.
De Heatsink is bedoeld om de warmte weg te halen van de Leds, zodat ze koel blijven en de meeste lumens kunnen produceren en blijven produceren.
Wanneer een LED-bord (led-ster) opwarmt, is de Heatsink ontworpen om overtollige warmte te absorberen en te verspreiden, weg van de LED vandaan.

13. TE DUNNE BEDRADING

Met krachtige zaklampen moeten de batterijen voldoende stroom kunnen leveren aan de LED. Deze elektrische draden verbinden de LED met de Driver.
Deze moeten dik zijn, en het liefst van koper. Vooral als je 1000 lumen wilt overschrijden, moet de dikte van deze draden voldoende zijn. De meeste goedkope zaklampen worden geleverd met AWG 28-draden, die te dun zijn om voldoende stroom te leveren aan de LED.
AWG 22 is voldoende voor de meeste lampen van 2000-3000 lumen.
Voor de krachtigste zaklampen heb je iets nodig tussen AWG16 en AWG18.

14. GEEN RESERVEONDERDELEN

Wat gebeurt er wanneer jouw goedkope zaklamp breekt? Gooi je hem weg? Of repareer je 'm? In sommige gevallen passen de reserveonderdelen (als ze die al hebben) helaas niet. Omdat er in de tussentijd al zoveel variaties zijn gemaakt zullen de onderdelen niet te verwisselen zijn.

15. GEEN ANDERE OPTIES VOOR MATERIAAL DAN ALUMINIUM

Bijna alle goedkope zaklampen zijn gemaakt van aluminium en sommige zelfs van plastic. De goedkoopste lampen gebruiken eigenlijk nooit premium materialen zoals koper, Mokume, of titanium.

16. GEEN ORGINELE VERPAKKING EN ACCESSOIRES

Premium-lampen worden meestal geleverd in mooie dozen en met een handleiding en een aantal reserveonderdelen, zoals een extra rubber schakelaardopje, reserve-O-ringen en eventueel een polsbandje of nekriem.
Goedkope lampen worden meestal geleverd in een gewone witte doos zonder accessoires. Geen handleiding of garantiekaart, niets.

17. GEEN COLLECTIEWAARDE / GEEN SPECIALE EDITIES.

Nee, u hoeft geen zaklantaarns te verzamelen, maar als u dat wel doet, is het beter dat ze hun waarde behouden of zelfs hun waarde verhogen.
Goedkope zaklampen hebben meestal geen collector's waarde .... meestal.
In sommige gevallen hebben ze het wel omdat ze uniek en goedkoop waren, denk bijvoorbeel aan de Solarforce L2i. Maar dat waren meestal goedkopere zaklampen met wat geschiedenis in de zaklamp industrie, in tegenstelling tot de miljoenen op eBay.
Ze hebben ook nooit speciale edities, omdat ..... je weet wel waarom.

18. CLAIMS VAN REDICULOUS LUMENS

1000 lumen van een AA-zaklamp is gewoonweg onmogelijk.
En 10.000 lumen van een zaklamp met één batterij is ook onmogelijk.
De krachtigste premium lampen die op AA-batterijen werken, kunnen nauwelijks 500 lumen bereiken, zoals Zebrralight. Dus een goedkope zaklamp die 1000 lumen van een AA-batterij claimt, is grote onzin.
De krachtigste zaklamp op 1 batterij, de Emisar D4, kan ongeveer 4000 lumen doen. Dus alles wat goedkoop is en 3000+ lumen zegt, is gewoon een leugen.
Kijk ook in de afbeelding hieronder, je ziet er Cree XM-L Q5 .. (Die ook nog nooit heeft bestaan: -) haha

4000 lumen

 

19. GEVAARLIJKE BATTERIJEN + OPLADERS INBEGREPEN

Deze zou misschien wel bovenaan deze lijst moeten staan.
Als je op eBay zoekt naar Flashlight met oplader, kun je honderden of duizenden van deze sets vinden.
Die batterijen zijn erg gevaarlijk en hebben overdreven getallen! Let dus op! Licht je zelf voor, voor je een lithium zaklamp gaat gebruiken. Op CPF kunt u veel lezen over deze gevaren:  http://www.candlepowerforums.com/vb/forumdisplay.php?107-Smoke-and-Fire-Hot-Cells-and-Close-Calls-The-dangerous-side -of-batterijen

 

20. GEEN KWALITEITSCONTROLE

Je bestelt 2 dezelfde lapen, en 1 daarvan is DOA. (dead on arrival). Dit had natuurlijk tijdens de verzending kunnen gebeuren, maar in de meeste gevallen is de zaklamp niet van tevoren getest.

Een ander probleem dat regelmatig naar voren komt dat iets anders niet goed werkt, zoals het wijzigen van de helderheid of een kapotte schakelaar.

21. GEEN GARANTIE

In bovenstaand voorbeeld zou het logisch zijn om het licht terug te sturen en het te laten vervangen of te laten repareren binnen de afgesproken garantie. Dit is echter soms zelfs bij grotere zaklamp fabrikanten een probleem.
Maar er is meestal geen garantie voor een goedkope zaklamp. De enige garantie die je krijgt, is van de verkoper, en die maakt de zaklantaarn niet eens zelf.

22. GEEN RETOURBELEID

Dit valt waarschijnlijk in de categorie 'Garantie', maar een retourbeleid bestaat gewoon niet voor goedkope zaklampen die niet van een echt merk zijn gemaakt. Heb je problemen en wil je het terugsturen? Uhm ... waar, hoe, en wie betaalt?

23. GEEN KLANTENSERVICE:

Goede middag meneer, hoe kan ik u helpen?
Nou, ik heb een probleem met mijn zaklamp, als ik van modus wil veranderen, stopt hij met werken.
Een echt merk heeft een website, merknaam, postadres, e-mailadres. Je zult die gewoon niet vinden voor je Police zaklamp, superbright, superfire, ohmyfire, mypantsareonfire hoe lang je ook zoekt.

24. 'MERKNAMEN' DIE NIET ECHT BESTAAN

Als je ooit op eBay of AliExpress voor zaklampen hebt gezocht, ben je waarschijnlijk een aantal grappige 'merken' tegengekomen. Zoals Polic, Ultrafire, Lightmyfire, Metrofire, Pantsonfire. Dit zijn gewoon geen merken! Het zijn alleen een paar teksten gegooid op een lamp om indruk te maken.

KWALITEIT BUDGET-ZAKLAMPEN!

Ik noem ze Budget, om ze te onderscheiden van de 'Goedkope' omdat ze wel goed zijn, en toch goedkoop!

CONVOY

De # 1 budget zaklamp fabrikant is Convoy denk ik. De eigenaar van Convoy, (Simon) heeft een serie zaklampen die van goede kwaliteit zijn maar voor een budgetprijs. ($10-$20)

Als je op zoek bent naar een goede zaklamp met één batterij, bekijk dan eens de Convoy S2+ of de Convoy C8 als je wat verder wil schijnen. Beide lampen zijn geliefd bij zaklamp gebruikers op BLF, TFF, TLF, reddit en CPF

ASTROLUX EN SOFIRN

Andere bekende merken budget lampen zijn Astrolux en Sofirn. Beiden hebben een paar mooie zaklampen voor een weinig geld. De meeste van de bovenstaande 'goedkope zaklamp problemen' tellen niet mee voor deze genoemde merken.

Scroll naar boven