Lumintop BLF GT (GIGA THROWER) REVIEW

INTRODUCTIE

De BLF GT zaklamp werd al vroeg omgedoopt tot de “Giga Thrower” zaklamp. Hij is ontwikkeld door leden van budgetlightforum.com in samenwerking met zaklampfabrikant Lumintop.

Het project was al in 2016 gestart, maar ging pas echt vorm krijgen in 2017. En in december 2017 werd het 2e prototype uitgebracht. Dit prototype was goed genoeg om de productie te starten. Begin 2018 was er al redelijk snel een tekort aan BLF GT en werden bestellingen pas maanden na betaling verzonden. En nu zijn ze ook te koop via de normale webwinkels.

Het vasthouden en gebruiken

De BLF GT is zeker niet één van de makkelijkste zaklampen om met één handje te bedienen. Als je kleine handen hebt, is deze zaklamp misschien niet helemaal voor jou. Al moet ik toegeven dat de lamp door veel mensen meer als een hebbeding is ipv gereedschap dat dagelijks wordt gebruikt. Natuurlijk is de lamp goed te gebruiken met kleinere handen, maar dan kun je misschien ook het draagkoord gebruiken (deze wordt helaas niet meegeleverd).

Als je slechts 4 batterijen gebruikt (de BLF GT werkt op zowel 4 als 8 batterijen), kun je het best de batterijhouder met de 4 batterijen aan de achterkant van de lamp plaatsen. Dit helpt om het evenwicht beter te verdelen! Anders wordt de kop van de lamp te zwaar en voelt hij ongebalanceerd.

Uitlijning.

Helaas merkte ik al snel op dat de gaten voor het bevestigen van de draagriem niet op 1 lijn zijn met de platte delen van de body van de zaklamp. Deze lijnen dus niet goed uit met de schakelaar. Als je de riem bevestigt, bevindt de knop zich eigenlijk aan de onderkant van de zaklamp en niet aan de bovenkant waar je duim zit…. Zie de afbeeldingen hieronder.

Het kapje aan de onderkant van de zaklamp (tailcap) waar het andere bevestigingspunt zit, kun je gelukkig wel ronddraaien. Het lijkt op een normale kap, maar je kunt hem verdraaien zodat de 2 bevestigingspunten toch in 1 lijn liggen en je een draagkoord kan bevestigen. De diameter van de body  is ook een beetje aan de dikke kant, maar dit is te verwachten voor een zaklamp met 4 lithium batterijen naast elkaar in een batterijhouder.

Statiefkoppeling

Omdat ik ook fotografeer, ben ik in het bezit van een Manfrotto-statief met een 029-statiefkop. Deze kop neemt de Manfrotto zeskantige snelkoppelingsplaat! En raad eens! De zaklamp past er niet op, haha. Als je naar de bovenstaande afbeeldingen kijkt, kun je de ring zien die ze in het statiefgat hebben geplaatst, maar de kop is te dicht bij het gat om aan de plaat te bevestigen. Natuurlijk is er een manier om dit te omzeilen, maar dan heb je een extra koppeling nodig, die niet iedereen zomaar in huis heeft liggen. Dus let hier op als je hem op een statief wilt gaan gebruiken!

Knurling (zeg maar de ruwheid van de zaklamp, oftewel karteling)

Zoals je ziet moet ik echt nog een beetje wennen aan zaklamp reviews in het Nederlands te schrijven. Ik doe ze normaal in het Engels. De zaklamp heeft geen scherpe randen en de knurling van het machinewerk op de zaklamp is mooi gedaan. Hij kan alleen wel een klein beetje glad aanvoelen. Een iets grovere karteling had van mij wel gemogen.

Schroefdraad, opdruk en het anodiseren (coating).

De coating (anodiseren) is prima gedaan, maar ik ben er ook niet helemaal 100% tevreden mee. Het lijkt vingerafdruk gevoelig te zijn, en de coating raakt snel vies. De matte afwerking is op zich wel mooier dan een glinsterende zwarte coating die je soms op de goedkope zaklampen zit!

De schroefdraden waren helemaal droog. Sommige mensen klagen hier wel eens over, maar in principe vind ik dat zelf helemaal geen probleem. Soms heb ik het liever dan een beetje vet dat sommigen er op smeren. Als hij namelijk droog is kan ik dehet schroefdraad even goed schoonmaken en zelf smeermiddel toepassen.. De O-ring was wel al ingesmeerd. Wat me ook een beetje opviel is dat het schroefdraad an de kop en de body een beetje los aanvoelt. Dat is geen probleem als je hem helemaal aandraait, maar dat viel me wel even op.

LENS, BEZEL EN REFLECTOR

De reflector is gemaakt van aluminium en glad. Sommige zaklampen hebben een plastic reflector, maar deze is gemaakt uit 1 blok aluminium.

  • Diameter binnenkant van de kop 118 mm
  • Diameter buitenzijde kop: 135 mm

De lensring (bezel) is gewoon zwart, en niet gemaakt van roestvrij staal helaas. Dit betekent dat een val op het beton de rand kan beschadigen waardoor het onmogelijk wordt om de rand/bezel los te draaien. Het is ook erg moeilijk om de bezel met de hand los te maken! Ik kreeg het in ieder geval niet voor elkaar.

BATTERIJHOUDER:

De batterijhouder heeft een metalen constructie. Je wordt aangeraden door Lumintop om  18650 batterijen te gebruiken met een uitstekende pluspool. (button top batteries). Mijn batterijen zaten een beetje strak in de houder omdat mijn protected Panasonic NCR18650 batterijen te lang waren en niet zo goed pastten.

Batterijen met een platte pluspool passen niet in de orginele houder! De houder maakt namelijk gebruik van 2 plaatjes aan beide kanten om het verkeerd in te steken van de batterijen tegen te gaan. Dit zou namelijk een kortsluiting kunnen veroorzaken.

Maar deze plastic veiligheidsplaatjes kun je er vanaf halen met een soldeerapparaat. Dan is het toch mogelijk om Flat Top batterijen te gebruiken. Bekijk de foto’s hieronder. Een probleempje met unprotected flat top batterijen is dat ze een beetje te kort zijn om goed contact te maken met de plus en min. Als je de zaklamp schud of ergens tegenaan tikt gaat de lamp soms even kort uit, oeps.

Je moet wel beide batterijhouders gebruiken om de BLF GT te laten werken (logisch natuurlijk). Maar je hebt geen 8 batterijen nodig.

Aanpassen van de batterijhouder om ook flat-top batterijen te gebruiken. 

WAARSCHUWING : hierdoor vervalt de garantie! Doe het alleen op eigen risico! Het verwijderen van deze extra “bescherming” zal de mogelijkheid geven om batterijen op de verkeerde manier in te steken en daardoor de de zaklamp te beschadigen door kortsluiting.

AFMETINGEN EN GEWICHT VAN DE BLF-GT:

  • Lengte:  315 mm
  • Diameter kop: 135 mm
  • Diameter handvat waar batterijhouder in zit: 56mm
  • Gewicht leeg: 1800 gram

Hieronder staat hij naast de bekende BLF Q8.

blf-gt-q8

GEBRUIKERS INTERFACE

De BLF-GT maakt gebruik van de Narsil-driverfirmware die is ontwikkeld door BLF-forumlid Tom E.

STANDAARD UI: RAMPING

De standaard gebruikersinterface werkt als een traploze dimmer. De felheid gaat geleidelijk feller van 0% naar 80% en stopt dan. Als je dan dubbel klikt gaat hij naar Turbo, dus de volle 100%.  Je zou het ook kunnen omschrijven dat de traploze intensiteit van 0 naar 100 gaat, en dat Turbo 120% is.. Ligt er maar net aan hoe je het zelf wil omschrijven.

  • Aan: enkele klik, laatste modus (laatst gebruikt felheid)
  • Feller worden : houd de knop ingedrukt
  • Minder fel worden: Als je de knop ingedrukt houd om hem feller te maken laat je hem even los, en druk je hem weer lang in om hem minder fel te maken.
  • TURBO: dubbelklikken
  • UIT: één korte klik
  • Ultra-Low-modus: vanaf UIT positie: houd de knop ingedrukt, en laat gelijk los als hij aan gaat.
  • Stroboscoop:  dubbelklik voor TURBO, en dubbelklik nogmaals om stroboscoop mode in te gaan
    (gebruik korte klikken om te wisselen tussen de verschillende soorten knipper modes, maar je moet snel zijn: als je op langer wacht dan 1,2 seconde, blokkeert deze in de huidige modes. En de volgende klik is dan weer UIT.
  • Batterijstatus: Hoe vol is de batterij nog? Klik 3 keer snel achter elkaar. (Een voorbeeldje: 4 keer knipperen, een korte pauze en vervolgens 1keer knipper is 4.1V gemiddeld per cel dus.)
    En 3 keer knipperen een korte pauze en dan 9 keer knipperen betekend dus 3.9V.. handig he!
  • Elektronische lock-out: 4 keer klikken. En om er uit te gaan ook weer 4 keer klikken.
  • Momentary ON: vijf klikken (draai de kop los of de achterste plaat om terug te keren naar normale werking.)
  • Terug naar Fabrieksinstelling: driemaal klikken ( batterijstatusmodus) , dubbelklik vervolgens ( temperatuurmodus van de driver ), dubbelklik opnieuw ( firmwareversie-modus ) en houd vervolgens ongeveer 2 seconden ingedrukt. Vier keer knipperen bevestigt een succesvolle reset. Haha.. handig he!

ANDERE GEBRUIKERSINTERFACE: MODUSSETS

De BLF GT maakt standaard gebruik van de dimmer functie. Dus traploos feller en minder fel maken.
Maar je kan de lamp ook programmeren om de normale klikken te gebruiken om de verschillende sterktes in te stellen.

(Zie het volgende gedeelte voor meer informatie over het instellen van UI-opties).

  • AAN: enkele klik
  • Volgende modus: enkele klik (binnen 1,2 sec)
  • Vorige modus: Knop ingedrukt houden
  • Laatste modus [100%]: vanaf uit positie: Lang ingedrukt houden
  • Uitschakelen : één lange klik (het wijst vanzelf)
  • Knipperfuncties: Schakelaar ingedrukt houden. Enkele klik om alle Strobe-modes te doorlopen. Ingedrukt houden om terug te gaan.
  • Batterijstatus controleren: van UIT: één klik en bij de 2e klik ingedrukt houden en niet loslaten.
    Hoe de spanning te lezen? als de lamp 4 keer knippert, en dan een korte pauze en vervolgens nog 1 keer knippert, zou dit 4,1 V gemiddeld per cel zijn .)
  • Elektronische vergrendeling: vanuit UIT: dubbelklikken gevolgd door drukken + vasthouden, zelfde om opnieuw in te schakelen.
  • Fabrieksreset: vanaf UIT,
    één klik en de 2e klik ingedrukt houden( batterijstatusmodus) , dan een dubbelklik  ( stuurprogramma-temperatuurmodus ), nog eens dubbelklik  ( firmwareversie-modus ) en houd vervolgens de knop ongeveer 2 seconden ingedrukt. 4 keer knipperen bevestigt een succesvolle reset.

Groene achtergrondverlichting bij de schakelaar : de achtergrondverlichting van de schakelaar is standaard ingeschakeld. Als je dit lampje niet wilt gebruiken, kun je eenvoudig uitschakelen door vanuit de UIT positie even 2 keer snel te klikken. Helaas werkt dit alleen tijdelijk tot je hem weer aanzet.
De parasitic drain is ~ 250 μA met het lampje aan en ~ 150 μA zonder.

De siliconen/rubberen knop voor de schakelaar die ze hebben gebruikt is ZWART, dus de achtergrondverlichting is lastig te zien! Ik hoorde dat ze daar voor hadden gekozen omdat er geen witte of doorzichtige te koop waren in die maat. Misschien is dat nu wel mogelijk.

Momentary On:

Dit werkt alleen wanneer je 5 keer klikt terwijl je in de ramping-modus bent (dus waar de felheid geleidelijk sterker wordt). Deze is niet toegankelijk als je in een normale “modusset” zit waar je moet klikken. Om uit deze modus te komen moet je even de kop van de zaklamp en body even losschroeven zodat het de contact verbreekt.

PWM

  • Ik kan niets zien. Alhoewel het misschien wel aanwezig is, is het zowiezo het belangrijkste dat je het niet ziet met je ogen en er aan irriteert.

ENERGIEVERBRUIK

Max output in Ramping modes: 2Ampere

En in Turbo mode: 2.5Ampere

VERST SCHIJNENDE LED ZAKLAMP TE KOOP.

Gemeten op 10 meter

  • 830 kcd in Turbo (4 batterijen Panasonic NCR18650B 3400mAh)
  • 940 kcd in Turbo (8 batterijen Panasonic NCR18650B 3400mAh)

Ik kan mijn GT niet voorbij de 1 Miljoen candela krijgen. Ik heb daarna ook op 20 meter gemeten, en toen lukte het ook niet. 20 meter zou realistischere nummers moeten geven, maar nog steeds werkte het niet om de 1 miljoen grens te overschrijden.

Op het moment van de review, in mei 2018 was dit de verst schijnende LED zaklamp op de markt. Intussen zijn er nog andere gekomen zoals de Astrolux MF04, Acebeam K75, Astrolux MF05.

BEAM SHOTS:

De eerste foto is een oude foto vanuit Google Maps (de weg op de foto is nu afgesloten voor auto’s). En ik sta op de gele cirkel. De rechthoeken zijn wat je ziet in de andere foto’s. Na de foto vanuit Google Maps zie je de foto’s van deze lamp. En de laatste is de hele bekende BLF Q8 voor vergelijking. Je ziet goed dat dat geen “thrower” dus een verschijner is, maar meer een “flooder” dus die breed straalt.

CONCLUSIE

POSITIEVE PUNTEN:

  • Verst schijnende LED zaklamp ter wereld 2018-2019.
  • Een van de weinige zaklampen in productie die ontwikkeld in samenwerking met zaklamp freaks, en daarna ook wijdverspreid werd verkocht.
  • UI is eenvoudig te gebruiken en tegelijkertijd uitgebreid genoeg voor de echte  die-hards.

NEGATIEVE PUNTEN:

  • Grootte (wel, dit blijft een punt van discussie)
  • Niet goedkoop
  • Programmeerbare gebruikersinterface (UI) kan complex zijn zonder de handleiding.
  • Statiefaansluting en de rest van de body lijken niet helemaal op rechte lijn te zitten van elkaar.
  • Past niet direct op mijn Manfrotto-statief 
  • Hulplampje bij de schakelaar is lastig te zien door de zwarte rubberen dop.
  • Een wat hoger kwalitieve verpakking of koffertje had geen overbodige luxe geweest.

WAAR IS DE BLF GT TE KOOP?

Niet meer te koop. Inmiddels vervangen door andere modellen zoals de Lumintop GT90. Maar je kan ook even kijken bij de lijst met beste schijnwerpers.

Scroll naar boven